3.10.2011

Προτάσεις για το αρχαιολογικό πάρκο της Ακαδημίας του Πλάτωνα

του Γαβριήλ Μυρρινούς

Σε αυτό το κείμενο θα προσπαθήσω να εκθέσω ορισμένες σκέψεις – προτάσεις για το αρχαιολογικό πάρκο της Ακαδημίας του Πλάτωνα, σαν κάτοικος και συχνός επισκέπτης του πάρκου. Ένα σύγχρονο ανοιχτό αρχαιολογικό πάρκο θα πρέπει να συνδυάζει αρμονικά την αναψυχή με την παιδεία, την ξεκούραση και χαλάρωση με το ενδιαφέρον και την πρόκληση για μάθηση. Ο αρχαιολογικός χώρος μπορεί με αρκετή φαντασία, καλή θέληση και λίγα χρήματα, να μεταμορφωθεί σε πόλο έλξης όλου του πληθυσμού και κυρίως των παιδιών. Γι’ αυτό πρέπει να είναι «ζωντανός» , να γίνει ευχάριστος και ελκυστικός. Και αυτό θα γίνει μόνο όταν τα ίδια τα αρχαιολογικά ευρήματα από βουβοί μάρτυρες «μιλήσουν» στον επισκέπτη και ιδιαίτερα στα παιδιά.
Προτάσεις:


1) Να στηθούν σχεδιαγράμματα, μακέτες, επεξηγηματικά κείμενα, φωτογραφίες, σκίτσα έτσι ώστε να γίνεται ευκολονόητη η ιστορία και η λειτουργία του αρχαίου μέσα στον χώρο. Θα πρέπει δηλαδή τα αρχαία να γίνουν οι φορείς προς την γνώση της ιστορίας και της αρχαίας κοινωνίας. Παράδειγμα 1o : στην είσοδο της αρχαίας ακαδημίας (Πλάτωνος – Βασιλικών – Κρατύλου) να στηθούν πινακίδες με επεξηγηματικά κείμενα , σχεδιαγράμματα για τα όρια του περίβολου της αρχαίας ακαδημίας, για τους δρόμους που κατέληγαν στην είσοδο της ακαδημίας, για το Δημόσιο Σήμα, τον βωμό του Έρωτα κ.α
Παράδειγμα 2o : στην Κρατύλου και Τριπόλεως να υπάρχει κεντρική κάτοψη με όλους τους αρχαιολογικούς επισκέψιμους χώρους και επεξηγηματικά κείμενα με την ιστορία της Ακαδημίας Πλάτωνος.
Παράδειγμα 3ο: στο Γυμνάσιο : κάτοψη, σχεδιαγράμματα, κείμενα σχετικά με την διαπαιδαγώγηση των νέων.
Παράδειγμα 4ο : Παλαίστρα: κείμενα σχετικά με τα αγωνίσματα και τον ρόλο που έπαιζε ο αθλητισμός στην διαπαιδαγώγηση των νέων.
Παράδειγμα 5ο: στο τετράγωνο περιστύλιο (σχολή του Πλάτωνα κατά τον Αριστόφρωνα) : όλα τα σχετικά με τη σχολή του Πλάτωνα και τη λειτουργία της σχολής. Παράδειγμα 6ο : κείμενα για τα λουτρά, για τους τάφους, για τους βωμούς, για τα πηγάδια, για την οικία του Ακάδημου κ.α

2) Να στηθούν πινακίδες , όχι μόνο στα ΟΡΑΤΑ αρχαιολογικά ευρήματα αλλά και κει που έγιναν «σωστικές ανασκαφές». Όχι μόνο μέσα στο πάρκο αλλά σε όλη την περιοχή της Ακ. Πλάτωνα.
3)Να υπάρχει πάντοτε ανοιχτή και επισκέψιμη μια ανασκαφή όπου να γίνεται ξενάγηση και επεξήγηση, της ιστορικής διαδρομής, της στρωματογραφίας κλπ , π.χ στο πρώην οικόπεδο της REDS
4) Κέντρο πληροφόρησης Στη μια αίθουσα του κέντρου να παρουσιάζεται η ιστορία της Ακαδημίας του Πλάτωνα , το φιλοσοφικό και ερευνητικό έργο της σχολής κλπ. Σε άλλη αίθουσα να παρουσιάζονται οι μέθοδοι της αρχαιολογικής έρευνας και τα διάφορα στάδια π.χ διαδικασία μελέτης των ευρημάτων (καθαρισμός, ταξινόμηση, συντήρηση) .Ειδικό αφιέρωμα για τον ιδεολόγο αρχιτέκτονα Αριστόφρωνα και τον αρχαιολόγο Σταυρόπουλο. Το κέντρο πληροφόρησης μπορεί να λειτουργεί καταρχήν τις Κυριακές και σε συνεργασία με φοιτητές της αρχαιολογίας και των σχολών ξενάγησης. Να υπάρχουν βιβλία σχετικά με την Ακαδημία του Πλάτωνα και την Αρχαία Ελλάδα. Να λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη για τους κατοίκους και τα παιδιά της Ακαδημίας του Πλάτωνα.
5) κοντά στην παιδική χαρά (Δράκοντος) να δημιουργηθεί χώρος για παιχνίδι με αρχαία ελληνικά παιχνίδια, επιτραπέζια ή επίγεια και αρχαιολογικά παιχνίδια, όπως η συγκόλληση οστράκων, σχεδίαση αγγείων και άλλων ευρημάτων. Έτσι τα παιδιά αλλά και οι μεγάλοι με την καθοδήγηση σπουδαστών των παιδαγωγικών σχολών να περνούν ευχάριστα την ώρα τους μέσα σε πρωτότυπο και ενδιαφέρον περιβάλλον.
6) Ορισμένα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που σκεπάστηκαν κατά την διαμόρφωση του πάρκου, να ξαναβγούν στην επιφάνεια , όπως: 1) το ονομαζόμενο « Ιππάρχου τοιχίο» που ήταν η δυτική πλευρά του περίβολου της αρχαίας ακαδημίας βρίσκεται κοντά στο σκέπαστρο και στην προέκταση της Τηλεφάνους 2) τα πηγάδια του 4ου αιώνα π.Χ με πήλινη επένδυση 3) τάφοι από διαφορετικές εποχές
7) Έχουν ανακαλυφθεί κομμάτια του περίβολου της αρχαίας ακαδημίας του Πλάτωνα και γνωρίζουμε την περίμετρό της. Με υψηλούς θάμνους να δηλώνεται η πορεία του περίβολου και να συνδέονται μεταξύ τους δηλ οι θάμνοι να δείχνουν την περίμετρο της αρχαίας ακαδημίας. Να τοποθετηθούν πινακίδες ανά τριάντα μέτρα και μέσα στο πάρκο και στις κατοικημένες περιοχές.
8)Πινακίδες με επεξηγηματικά κείμενα κ.α για την οικία του Ακάδημου, την ιερά οικία θυσιών, για τα αρχαιολογικά ευρήματα στους κήπους του Ακάδημου (τάφους, δεξαμενές, πηγάδια) για τις καλλιέργειες της ελιάς των αμπελιών, του κριθαριού, της κλασσικής και ελληνιστικής εποχής.
9) Πέτρινα μονοπάτια που να συνδέονται όλα τα αρχαιολογικά ευρήματα μεταξύ τους.
10) εικαστικά έργα διάσπαρτα στον αρχαιολογικό χώρο αφιερωμένα στην ακαδημία του Πλάτωνα π.χ 1) γλυπτά με θέμα ο Πλάτων και οι μαθητές του 2) αθλητές αγωνιζόμενοι στη παλαίστρα 3) ανδριάντες του Πλάτωνα, Σωκράτη, Αριστοτέλη κοντά στην σχολή του Πλάτωνα
11) Να φυλάσσεται ο χώρος όλο το 24ωρο, να περιφραχθούν οι χώροι με μεγάλη αρχαιολογική αξία όπως το Γυμνάσιο, η παλαίστρα, το τετράγωνο περιστύλιο, και να είναι καθαροί και συντηρημένοι όλο τον χρόνο.
12)Οι πινακίδες να δίνουν σωστή πληροφόρηση και πλήρη. Π.χ υπάρχουν πινακίδες που τοποθετούνται κατακόρυφα , στηρίζονται σε μεταλλικό σκελετό και φέρουν δίγλωσσο κείμενο , ελληνικά- αγγλικά, φωτογραφίες και σχέδια .

Υ.Γ « Το ΟΡΑΜΑ είναι η πρώτη ύλη για ένα καλύτερο αύριο»

Φιλικά
Γαβριήλ Μυρρινούς
Κάτοικος της Ακαδημίας του Πλάτωνα

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους διαβάσαμε ορισμένες σωστά τεκμηριωμένες προτάσεις για αυτό το ταλαίπωρο πάρκο. Τόσα χρόνια καμιά πρόταση για την σωστή αξιοποίηση και ανάδειξή του δεν έχει ακουστεί από τους πάσης φύσεως υπέυθυνους και αρμόδιους.

Ανώνυμος είπε...

Όταν ξεσηκώθηκε ο κόσμος κατά της ιεροσυλίας που γινόταν στην περιοχή της Ακαδημίας του Πλάτωνα το καλοκαίρι του 2008 πίστευα πως τα αποτελέσματα θα είναι αν όχι ανύπαρκτα τουλάχιστον πενιχρά. Η συνέχεια με διέψευσε ευχάριστα. Νομαρχία, REDS έπεφταν σαν στρατιωτάκια στην σκακιέρα. Αυτοί που θεωρούσαν εαυτούς στρατηλάτες και στρατηγούς αποδείχθηκαν να είναι πολύ "λίγοι". Και κυρίως αδιάβαστοι. Η παρουσίαση αυτή που μόλις διάβασα δείχνει ότι αυτές οι φωνές εναντίωσης και διαμαρτυρίας έχουν υπόβαθρο. Έχουν λόγο και όχι μόνο αντίλογο. Προτάσεις ουσιαστικές , μεστές αλλά και αυτονόητες. Που θα έπρεπε οι "επαΐοντες" με θέρμη προωθήσει και όχι να σωπαίνουν στις μεγάλες αποφάσεις.
Πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι δεν είναι ένας απλός χώρος πρασίνου. Δεν πρέπει να μείνει στις συνειδήσεις μας με αυτήν την εικόνα. Είναι ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ. Έτσι πρέπει να το έχουμε καταχωρήσει στο μυαλό μας. Τουλάχιστον οι παλαιότεροι της περιοχής δεν θα πρέπει να το ξεχνάνε και ούτε να κωφεύουν στα καλέσματα που γίνονται για αντίσταση στους εισβολείς.

Γιάννης

jeta είπε...

Όταν πνίγεται η ιστορία,χάνεται η ελπίδα και εσύ,ρομαντικέ γείτονα , έχοντας μέσα σου τον Θουκυδίδη που προσδιορίζει με το στόμα του Νικία ακριβώς τι είναι η πατρίδα: «άνδρες γαρ πόλις, και ου τείχη ουδέ νήες ανδρών κεναί», δηλ. οι άνθρωποι είναι η χώρα, το κράτος, η δημοκρατία, και δεν είναι τα κτίρια, και τα πράγματα.
Κάτι φαίνεται μέσα από αυτό το κείμενο. Από την μια μεριά υπάρχει λοιπόν αυτός ο χώρος που σήμερα βρίσκεται σε κίνδυνο και από την άλλη στέκονται οι ανίκανοι να επιλύσουν έστω και για τα μάτια του κόσμου τα θεμελιώδη προβλήματα τα οποία συνεχίζουν να βυθίζουν την Αθήνα μας, την συνοικία μας, την ζωή μας, αργά, αλλά σταθερά σε αιώνια παρακμή τόσο οικονομικά,και πολεοδομικά οσο πολιτισμικά.
Αφού κανένας από τους άρχοντες δεν μπορεί να μας πείσει ότι θα κάνει κάτι καλό για μας ,ας κάνει ο καθένας μας , κάτι για την πόλη για την γειτονιά στην οποία ζούμε.Μπορούμε ?

Ανώνυμος είπε...

Ανοιξτε ματια και αυτια και ακουστε την κοινωνια. Πανε οι εποχες που ο κοσμος σωπαινε. Και οσοι ηθελημενα και στραβοι και κουφοι ειναι να ξερουν οτι τη τυχη του χατζιδακη και λοιπων προδοτων θα εχουν.

Ανώνυμος είπε...

Γειτονες αφηστε τις πολυθρονες επιτελους μιληστε,φωναξτε,μην αφηνετε την μιζερια να γινει συνηθεια.