10.21.2010

Για να ξέρουμε τι μας περιμένει και στις γειτονιές μας

Κατατέθηκε την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου το νομοθετικό τερατούργημα του Fast Track, το οποίο έχει ως γνωστόν για εμπνευστή του τον Υπουργό Επικρατείας και εκλεκτό του Γ. Παπανδρέου, κ. Χάρη Παμπούκη. Σύμφωνα με το fast track, κάθε μεγάλο επενδυτικό σχέδιο, θα υπάγεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ), η οποία θα αποφασίζει με απλή πλειοψηφία.
Η ΔΕΣΕ, θα συναποτελείται από τους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης, Μεταφορών, Περιβάλλοντος και τον καθ' ύλην κάθε φορά Υπουργό και θα έχει ως επικεφαλής της φυσικά τον, Χ. Παμπούκη! Με άλλα λόγια κάθε άλλη διαδικασία του Δημοσίου, απλά... παρακάμπτεται!

Το νομοσχέδιο αυτό, ουσιαστικά χαρίζει κυριολεκτικά τα πάντα στο μεγάλο κεφάλαιο και δεν είναι τυχαίο, που η θέσπισή του πραγματοποιείται στη σημερινή συγκυρία. Κάτω από το βάρος της οικονομικής κρίσης και της καλπάζουσας ανεργίας, είναι πιο εύκολη η υφαρπαγή της λαϊκής συναίνεσης απέναντι σε ένα τέτοιο νομοθετικό έκτρωμα!
Το νομοσχέδιο "Fast Track", θα αφορά επενδυτικά σχέδια α) κόστους τουλάχιστον € 200 εκ. β) κόστους άνω των €75 εκ., εφόσον δημιουργούν τουλάχιστον 200 θέσεις εργασίας και γ) υψηλής τεχνολογίας και κόστους €3 εκ., ανά τριετία δ) που δημιουργούν 250 θέσεις εργασίας. Βέβαια, τελικός κριτής όλων αυτών θα είναι ο Υπουργός Επικρατείας, ο οποίος θα μπορεί να βαφτίσει ένα επενδυτικό σχέδιο, ως «μείζονος σημασίας», κατόπιν «αιτιολογημένης απόφασής» του.


Αναλυτικά το νομοσχέδιο προβλέπει:

1. Την κατά βούληση, του Υπουργού Επικρατείας, εισαγωγή ή όχι μιας επένδυσης στη Βουλή για κύρωση
2. «Παρεκκλίσεις» από οποιοδήποτε πολεοδομικό σχεδιασμό και ειδικότερα του συντελεστή δόμησης με ένα απλό...Προεδρικό Διάταγμα. Με άλλα λόγια, οι ήδη «τσιμεντοποιημένες» πόλεις θα γεμίσουν με μεγαθήρια! Είναι χαρακτηριστικό, πως ακόμα και ο φιλοκυβερνητικός τύπος εκτιμά πως η συγκεκριμένη πρόβλεψη του άρθρου 8 θα κριθεί σίγουρα αντισυνταγματική από τα δικαστήρια.
3. Το άρθρο 9, προβλέπει τη χαριστική παραχώρηση αιγιαλών(!), δασών(!!) ακόμα και του θαλάσσιου πυθμένα, ακόμα και των περιοχών Natura 2000, χωρίς καμία σοβαρή διαδικασία. Μάλιστα, παρακάμπτεται η αρμοδιότητα και αυτών ακόμα των δασαρχείων!
4. Συμπιέζονται ασφυκτικά οι χρόνοι έκδοσης των σχετικών αδειών, από 1 έως 3 μήνες. Αν παρέλθει άπρακτος χρόνος, θεωρούνται ότι έχουν εκδοθεί, χωρίς κανέναν περαιτέρω έλεγχο!
5. Παραμένουν υπερβολικά σύντομες οι διαδικασίες έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων ενός μεγάλου έργου και καταργούνται όλες οι ενδιάμεσες γνωμοδοτήσεις υπηρεσιών που απαιτούνται δυσκολεύοντας τον δικαστικό έλεγχο. Η μόνη υποχώρηση του κ. Παμπούκη είναι να συμπεριλάβει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις ως κριτήριο υπαγωγής των έργων στον νόμο.
6. Η προθεσμία δικαστικής προσφυγής κατά των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων είναι 30 ημέρες και αίτησης αναστολής 8 ημέρες
7. Επιπρόσθετα, δεν θα είναι πλέον δυνατή η κατάθεση αίτησης ακύρωσης των σχετικών αποφάσεων της ΔΕΣΕ, της Invest in Greece και της Διοίκησης, ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας εκτός και εάν πρόκειται για συμβάσεις παραχώρησης δημοσίων έργων και υπηρεσιών. Οι λοιπές δικαστικές διαφορές που αφορούν το fast track, θα υπάγονται στη δικαιοδοσία των Διοικητικών Εφετείων, με δυνατότητα προσφυγής στο ΣτΕ, μόνο για αναίρεση των αποφάσεων των Διοικητικών Εφετείων.
8. Τέλος, προβλέπονται σκανδαλώδεις φορολογικές ελαφρύνσεις, όπως α) σταθερό φορολογικό καθεστώς β) προσδιορισμός του φορολογητέου εισοδήματος χωρίς να διευκρινίζεται η μέθοδος (!) γ) ειδική διαδικασία τυχόν επιστροφής ΦΠΑ δ) ειδική φορολόγηση μερισμάτων ε) σχηματισμός αφορολόγητων αποθεματικών στ) ελάφρυνση ή απαλλαγή από τέλη και ειδικούς φόρους
Ήδη πολλές περιβαλλοντικές οργανώσεις (WWF, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης κ.ά.), κάνουν ευθέως λόγο για φωτογραφικές ρυθμίσεις για συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια. Υπονοώντας σαφώς, μεταξύ άλλων, το χώρο του πρώην Αεροδρομίου του Ελληνικού.

Το πλέον ανησυχητικό είναι πως βάσει δηλώσεων και συνεντεύξεων του ίδιου, του Χ. Παμπούκη, τυχόν επιτυχία του Fast Track, θα χρησιμοποιηθεί ως βάση, για γενίκευση της πολιτικής αυτής, για όλα τα επενδυτικά σχέδια. Όπως είναι λοιπόν αναμενόμενο, πολλές αυτοδιοικητικές κινήσεις, κινηματικές συλλογικότητες, αλλά και περιβαλλοντικές οργανώσεις, σχεδιάζουν να βάλουν άμμο στα γρανάζια του fast track!

Δεν υπάρχουν σχόλια: