10.09.2015

Απάντηση της "Εφημερίδας Ακαδημία Πλάτωνα" στην επιστολή της προϊσταμένης εφορείας κ.Ελένη Μπάνου

Το σχέδιο του υπ. Πολιτισμού,  επί υπουργίας Παύλου Γερουλάνου, όπως παρουσιάστηκε στον Τύπο, το 2011


Μετά από τόσα χρόνια υπομνημάτων, κινητοποιήσεων και αγώνα για τον Αρχαιολογικό Χώρο από κατοίκους και Επιτροπή στην Ακαδημία Πλάτωνα, είναι η πρώτη φορά που η Υπηρεσία και η προϊσταμένη της αποφάσισαν να ασχοληθούν μαζί μας εγγράφως. Η Εφημερίδα έλαβε επιστολή από την Υπηρεσία που υπογράφει η προϊσταμένη της με αφορμή δυο δημοσιεύματα του τεύχους Νο 16 που κυκλοφόρησε πρόσφατα. Το ένα αφορά στην Ψηφιακή Έκθεση Πλάτωνα και το δεύτερο  στην κατάχωση της Ιεράς Οικίας του Ακάδημου. Έτσι  για πρώτη φορά μέσα από επίσημη απάντηση, μαθαίνουμε μια σειρά πράγματα τα οποία εναγωνίως προσπαθούσαμε να βρούμε, πηγαίνοντας από γραφείο σε γραφείο και από υπηρεσία σε υπηρεσία.

Η κα Ελένη Μπάνου εγκαλεί την εφημερίδα για τον τίτλο του ρεπορτάζ «Ακάδημε, είμαι ανίκανη θα σε θάψω...». Η δραματική αναφώνηση σαφώς και δεν αφορά πρόσωπα αλλά πολιτική, ουσιαστικό επίσης θηλυκό. Όπως και η Ελλάδα. Η χώρα στην οποία  το πολιτιστικό παρελθόν αντί να αναδεικνύεται, πολλές φορές καταχώνεται στη γη.
Το ρεπορτάζ σε καμία περίπτωση δεν ενέχει προσωπική επίθεση. Είναι κριτική, οξεία κριτική, στην αντιμετώπιση της περιοχής μας.


Επί των πραγματικών περιστατικών τώρα. Τον Σεπτέμβριο του 2011 εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ η «συνολική ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Ακαδημίας Πλάτωνα» στο πλαίσιο της Πράξης« Δημιουργία Μουσειακών Αποθηκών και ενοποίηση τμημάτων του αρχαιολογικού χώρου». Η «ενοποίηση τμημάτων του αρχαιολογικού χώρου» σε τι ακριβώς ανταποκρίνεται; Γιατί αρχικά άλλα προβλέπονταν. Μόλις τον Ιανουάριο του 2015, ούτε ένα χρόνο πριν λήξει το ΕΣΠΑ, στην 3η(!) αναθεώρηση του Τεχνικού Δελτίου για το εν λόγω έργο, διαπιστώνουμε πως περιλαμβάνονται διαφορετικά έργα. Ρωτάμε λοιπόν: Ποια ήταν τα αρχικά υποέργα; Και γιατί κατέληξαν να είναι τα 4 αναφερόμενα, όπως αναλυτικά περιγράφονται στην επιστολή;

Το σχέδιο του υπ. Πολιτισμού του 2011, με την υπογραφή της τότε γ.γ. κ. Λίνας Μενδώνη
Στο υποέργο 2 που εκτελείται με αυτεπιστασία από την Εφορία Αθηνών, κόστους 1.250.000 ευρώ, περιλαμβάνεται και η απελευθέρωση 4 στρ με αρχικό προορισμό να δεχθεί εγκαταστάσεις για την έκθεση σαρκοφάγων. Πρόκειται για το γνωστό μας «τριγωνάκι» επί των οδών Κρατύλου, Δράκοντος, Μοναστηρίου το οποίο τελικά θα δεχθεί αυτό που περιγράφεται στην επιστολή. Οι κάτοικοι, η Επιτροπή Κατοίκων και άλλοι φορείς πρότειναν από τον Σεπτέμβριο του 2014, τον χώρο  για την εγκατάσταση της Ψηφιακής Έκθεσης του Πλάτωνα, αφού υπήρχαν πληροφορίες ότι ο αρχικός σχεδιασμός δεν θα υλοποιείτο.

Ρωτάμε: Αφού τον Ιανουάριο του 2015 έγινε η 3η τροποποίηση του Τεχνικού Δελτίου, ήταν τόσο δύσκολο να εξαιρεθεί το «τριγωνάκι» από τη συγκεκριμένη Πράξη και να συμβάλει η υπηρεσία με συνέργειες όπως απαιτεί το ΕΣΠΑ, ώστε να μεταφερθεί αναβαθμισμένη η «Ψηφιακή Έκθεση του Πλάτωνα» σε κομβικό σημείο εντός του αρχαιολογικού χώρου, διασώζοντας και τον ελεύθερο χώρο πρασίνου; Μετά την υλοποίηση του υποέργου 2 από την υπηρεσία, θα υπάρχουν  δυο εκθέσεις εποπτικού υλικού του Πλάτωνα στην περιοχή;
Η αρχική πρόταση της κας Μπάνου, που μειοψήφησε στο ΚΑΣ, ήταν να τοποθετηθεί η Έκθεση στον ίδιο χώρο, αλλά λίγο πιο πίσω προς την αδιάνοικτη οδό Κρέοντος, με αποτέλεσμα να κόβονταν δέντρα. Και η πρόταση και η τελική επιλογή έχουν έναν κοινό τόπο: καταστροφή του ελεύθερου χώρου και λειτουργία της Έκθεσης  σε σημείο ακατάλληλο για την επισκεψιμότητά της.
 Επιμένουμε πως η υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού είχε τη δυνατότητα ξεπερνώντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις να δώσει λύσεις που θα αναδείκνυαν συνολικά τον Αρχαιολογικό χώρο. Για να πιάσουν τόπο και τα χρήματα που δαπανήθηκαν. 

Στο σημείο της επιστολής για την «οικία του Ακάδημου» αναφέρεται η «προστασία και ανάδειξη του λεγόμενου προϊστορικού οικισμού». Τι σημαίνει του «λεγόμενου»;  Είναι ή δεν είναι; Δεν θα διαφωνήσουμε με τους κινδύνους καταστροφής του μνημείου, όπως επισημαίνεται με σαφή τρόπο στην επιστολή. Άλλωστε, τους επισημαίναμε και είχαμε προχωρήσει σε πολλά διαβήματα προς το δήμο για να κατασκευάσει δίκτυο ομβρίων στην Δράκοντος. Χωρίς να είμαστε ειδικοί επί των πάγιων τεχνικών που ακολουθούνται, ρωτάμε για να μαθαίνουμε.

Ρωτάμε: Δεν υπήρχαν άλλες τεχνικές προστασίας και ανάδειξης σε δημόσια θέα του ευαίσθητου αλλά σημαντικού μνημείου; Γνωρίζουμε ότι σε πολλά μέρη της Ελλάδας αλλά και άλλων χωρών της Ευρώπης ακολουθούνται και σε πιο ευαίσθητες αρχαιότητες άλλου είδους τεχνικές.
Θα θέλαμε και επιμένουμε για μια απάντηση. Γιατί επιλέχθηκε στη συγκεκριμένη περιοχή η εν λόγω τεχνική κατάχωσης;


Δεν υπάρχουν σχόλια: