Του Νικου Χαρκιολακη*/ "Καθημερινή" 21.04.2013
Το αίτημα της περίφραξης του νεοκλασικού Μεγάρου της Ακαδημίας Αθηνών, που θεωρείται ως το σημαντικότερο μνημείο του είδους του στην Ελλάδα, τέθηκε στο υπουργείο Πολιτισμού ύστερα από ομόφωνη απόφαση της συγκλήτου του ιδρύματος που είναι υπεύθυνη τόσο για το κτίριο όσο και για τον χώρο που του ανήκει, και αποσκοπεί στην επείγουσα ανάγκη προστασίας τους από τους επαναλαμβανόμενους βανδαλισμούς.
Οσοι πονούν πραγματικά την πόλη και την ιστορία της, καταλαβαίνουν ότι «κάτι» έχει αλλάξει τα τελευταία τρία χρόνια, και που δυστυχώς έχει τα αίτιά του στα προηγούμενα τριάντα. Επομένως, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, εφόσον συμμερίζονται τα ανωτέρω, στο αίτημα της Ακαδημίας δεν καλούνται να κρίνουν το αν χρειάζεται προστασία το μνημείο αλλά το ποια συγκεκριμένα θα είναι αυτή.
Από την πλευρά μας, έπειτα από έρευνα και μελέτη, αποκλείσαμε λύσεις σύγχρονης τεχνολογίας, που ήταν ασύμβατες με τον χαρακτήρα του μνημείου, ως και λύσεις νεο-παραδοσιακής μορφής, που θα ευτέλιζαν τη σημασία του, και καταλήξαμε σε μια γνήσια νεοκλασική μορφή, με πρότυπο την περίφραξη του Πολυτεχνείου, με κάποιες απλουστεύσεις της διακόσμησης και με εφαρμογή των αρχών της αναστρεψιμότητας και της «σφραγίδας της εποχής μας», σε απόλυτη συμφωνία με τον Χάρτη της Βενετίας.
Σε ό,τι αφορά, τέλος, τη «συνέργεια» της προτεινόμενης περίφραξης της Ακαδημίας με την επίσης προτεινόμενη πεζοδρόμηση της οδού Πανεπιστημίου, που τέθηκε από το υπουργείο, ως απάντηση θα αναφέραμε ότι είναι ακριβώς ίδια με τη «συνέργεια» των περιφράξεων του νεοβυζαντινού Οφθαλμιατρείου και του νεοκλασικού Ιλίου Μελάθρου, που η βραβευθείσα μελέτη δεν διανοήθηκε να θίξει.
Αντίστοιχη προσέγγιση και προσαρμογή στα κατά περίπτωση δεδομένα θεωρώ ότι επιβάλλεται και σε άλλα παρόμοιας σημασίας μνημεία που αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα (π.χ. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κ.λπ.).
* Ο κ. Νίκος Χαρκιολάκης είναι αρχιτέκτονας και επίτιμος διευθυντής Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου