5.18.2015

Η επιστολή Ξυδάκη για το Ψηφιακό Μουσείο και η περιπέτεια του έργου

Επιτέλους περίφραξη με λαμαρίνες από τον εργολάβο του Ψηφιακού Μουσείο
Η ΕΠΙΜΟΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ ΕΧΕΙ ΥΠΟΓΡΑΦΗ 

Εδώ και λίγες μέρες υπάρχει μια επιστολή του υπουργού Πολιτισμού, Νίκου Ξυδάκη, προς τον δήμαρχο Αθηναίων. Σύμφωνα με πληροφορίες ο υπουργός προτείνει την αλλαγή θέσης του έργου, αλλά αυτή η επιστολή δεν έχει απαντηθεί.

Αντιθέτως και μέσα από την εφημερίδα "Καθημερινή", δόθηκε η απάντηση πρώτον πως το έργο θα γίνει στη συγκεκριμένη θέση, η οποία καταστρέφει ελεύθερο χώρο πρασίνου και δημόσιο χώρο, και πως ο δήμος Αθηναίων κάνει έργα σε αντίθεση με το υπουργείο Πολιτισμού. Μέσω δηλαδή της εφημερίδας, στην οποία ο υπουργός Πολιτισμού, ως δημοσιογράφος, ήταν αρχισυντάκης του πολιτιστικού ρεπορτάζ, εστάλη το "μήνυμα" πως ο ίδιος δεν κάνει και πολλά πράγματα για την περιοχή, σε αντίθεση με το δήμαρχο, οπότε γιατί παρεμβαίνει...


Και η μακέτα του έργου, όπως είναι αναρτημένη στις λαμαρίνες.
Το "ρεπορτάζ" ήταν έτσι γραμμένο, που δεν  παρουσίαζε όλη την αλήθεια. Δηλαδή, δεν υπήρχαν ούτε οι αντιδράσεις των κατοίκων στη συγκεκριμένη χωροθέτηση, ούτε ασφαλώς στις διαπραγματεύσεις αρχαιολογικής υπηρεσίας και δήμου που κατάφεραν να χωροθετήσουν μουσείο σε μέρος όπου με δυσκολία διέρχονται αυτοκίνητα και δεν διάθετει χώρο στάθμευσης.

Ας πούμε λοιπόν ορισμένα πράγματα για το Μουσείο.Η αρχική ιδέα του Μουσείου ανήκει στους κατοίκους και στην Επιτροπή, η οποία το είχε παρουσίασει στο όραμά της για την περιοχή και φυσικά σε διαφορετική θέση. Την ιδέα "δανείστηκε" η Άννα Διαμαντοπούλου, στο εκπαιδευτικί πρόγραμμα Ακαδημίας Πλάτωνος, ύψους 14 εκατ. ευρώ, το οποίο μιλούσε για μια Ψηφιακή Έκθεση- Ψηφιακό Μουσείο  Αφής για τον Πλάτωνα. Το έργο ανέλαβε να υλοποιήσει το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και η Επιτροπή Κατοίκων, απο τη πρώτη στιγμή βοήθησε για τη συγκέντρωση του υλικού της νεότερης ιστορίας της Ακαδημίας Πλάτωνος.  (Όλα αυτά είναι ...ψιλά γράμματα για το Νίκο Βατόπουλο και το μηχανισμό δημοσίων σχέσεων του δήμου, ο οποίος κάνει εξαιρετική δουλειά).

Η χωροθέτηση του  Ψηφιακού Μουσείου, είναι άλλο πράγμα και άλλο έργο. Η σιδηροκατασκευή στο συγκεκριμένο ελεύθερο χώρο πρασίνου υλοποιείται από το δήμο Αθηναίων, αρχικού προυπολογισμού 490.000 ευρώ , το οποίο μετά από έκπτωση 40% , το έργο κοστολογείται σε 270.000 ευρώ (με ΦΠΑ), δηλαδή περίπου 1.600 ευρώ ανά τετραγωνικό.  Η επιλογή του χώρου, έγινε μετά από κλειστή διαδικασία συζήτησης στην οποία συμμετείχαν, η τότε Γ Εφορεία Αρχαιοτήτων, ο Δήμος Αθηναίων και εκπρόσωποι του προγράμματος "Ακαδημία Πλάτωνος".

Η  Επιτροπή Κατοίκων, όπως και κανένας άλλος γείτονας,  δεν συμμετείχε στο "διάλογο". Η δήμοσια πρόταση μας να τοποθετηθεί στον πρώην ελεύθερο χώρο του υπουργείου Πολιτισμού, στο οικόπεδο Ευκλείδου και Μοναστηρίου. Η πρόταση αντιμετωπίστηκε με πυγμή. Στο οικόπεδο μεταφέρθηκαν οι ογκόλιθοι (από οχυρωματικά έργα)  και ο χώρος περιφράχθηκε, με άλλοθι το γεγονός πως στο χώρο είχαν εγκατασταθεί Ρομά.


Από την πρώτη στιγμή η επικεφαλής της Εφορείας, Ελένη Μπάνου δεν δέχθηκε την τοποθέτηση εντός Πάρκου με το επιχείρημα πως είναι αρχαιολογικός χώρος, όπου δεν επιτρέπονται εγκαταστάσεις. Θυμίζουμε πως το υπουργείο Πολιτισμού έχει αποδεχθεί την υπάρξη γηπέδου ποδοσφαίρου με χορτάρι, δίπλά στην Ιερά Οικία και την Οικία του Ακάδημου, το κτίριο (με τους δράκους) που χρησιμοποιεί ο Δήμος Αθηναίων, ως αποθήκη, τη διαλυμένη παιδική χαρά που τοποθετήθηκε επί Ντόρας Μπακογιάννη, τα αυτοκίνητα στο Πάρκο, κ.α.  Ο δήμος Αθηναίων πρότεινε τον ελεύθερο χώρο στον οποίο οι κάτοικοι κάνουν κάθε χρόνο τον Κλήδονα και μετά από δεύτερη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, υπήρξε μια μικρή αλλαγή στην τοποθέτησή του, πάντα στο απομονωμένο σημείο της Μοναστηρίου.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων, επέμεινε για το σημείο, λέγοντας στην αντιπολίτευση στο δημοτικό συμβούλιο πως να μην νομίζει πως τώρα που έγινε κυβέρνηση, θα αλλάξει και το σχεδιασμό. Ενώ στη Βαρβάκειο και στην  Αγορά της Κυψέλης διαφημίζει τη διαβούλευση, εδώ ο Γιώργος Καμίνης ήταν κάθετος και ξεκίνησε η εγκατάσταση της σιδηροκατασκευής. Ο νέος υπουργός ζήτησε προτάσεις και η επικεφαλής της, Α Εφορείας Ελένη Μπάνου, πρότεινε δύο σήμεια, εκ των οποίων το ένα εντός Πάρκου δίπλα στην Παιδική Χαρά. Το επιχείρημα όλων  στο δήμο ήταν πως θα χαθούν τα λεφτά και δεν θα γίνει το έργο του Ψηφιακού Μουσείου.
 Η ψηφιακή  έκθεση για τον  Πλάτωνα (έργο ΕΣΠΑ) του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού στο πρόγραμμα "Ακαδημία Πλάτωνος" θα μπορούσε να τοποθετηθεί παντού. Ο δήμος όμως επέμεινε για τη σιδηροκατασκευή και το λάθος σημείο.

Τώρα το θέμα είναι τι μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα. Ο χώρος αυτός πρέπει να απολευθερωθεί και το Ψηφιακό Μουσείο να μεταφερθεί σε άλλο σημείο, εντός Αρχαιολογικού Πάρκου κοντά στην παιδική χαρά με θέση που έχει υποδειχθεί. Οι εμπλεκόμενοι πρέπει να δεσμευτούν για τη μεταφορά του και την πληρωμή του κόστους.



1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Για τον κ. Βατόπουλο δεν είμαστε πια περιοχή "τζάνκι", όπως έγραφε για να αποδείξει ότι προς άλλες περιοχές πρέπει να πάνε χρήματα του Υπουργείου; Το αξίζουμε λοιπόν το ψηφιακό μουσείο; Εμείς γνωρίζουμε ότι η περιοχή μας αξίζει έργα και δράσεις, σε ποσότητα και ποιότητα αντιστρόφως ανάλογη της μέχρι σήμερα πρακτικής υπουργείων και δημοτικών αρχών Αθήνας. Ένα έργο προώθησε η διοίκηση Καμίνη στην περιοχή από την πρώτη της θητεία μέχρι σήμερα. Κι αυτό σαν παρακολούθημα άλλου προγράμματος, με στραβό και ανεύθυνο τρόπο αφού καταστρέφει διαμορφωμένο ελεύθερο χώρο για να εγκαταστήσει το λυόμενο, που μας κοστίζει και πανάκριβα. Αλλά ο κ. Βατόπουλος και η έγκριτη εφημερίδα του δεν έχουν άποψη και χώρο για αυτές τις αλήθειες.